Resepi Kari Ikan Simple

Resepi kari ikan simple interest, resepi kari ikan simplehuman, resepi kari ikan simple man, resepi kari ikan jenahak, resepi kari ikan mamak, resepi kari ikan bawal, resepi karipap, resepi kari kepala ikan, resepi kari hijau thai,

Salam semua, hari ini saya nak berkongsi dengan korang resepi kari ikan yang sedap dan ringkas untuk dimasak di rumah. Ini merupakan hidangan yang sesuai dimakan dengan nasi panas dan pastinya akan memuaskan selera anda. Jom ikuti resepi di bawah untuk mendapatkan hidangan yang sedap dan sihat untuk keluarga anda!

Resepi Kari Ikan

Bahan-bahan:

  • 500g ikan (jenama apa pun yang anda suka)
  • 1 liter santan (diperah dari 1 biji kelapa atau gunakan santan kotak)
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 2 batang serai
  • 5 helai daun limau purut
  • 1 paket rempah kari
  • 1 camca besar serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa

Cara-cara:

1. Bersihkan ikan seperti biasa dan potong kepada saiz yang anda suka. 2. Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia dan serai menjadi rempah menggunakan pengisar atau blender. 3. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis rempah bersama daun limau purut hingga wangi. 4. Masukkan rempah kari dan serbuk kunyit, kacau sebati. 5. Masukkan santan sedikit demi sedikit sambil dikacau perlahan secara berterusan. 6. Rebuskan kesemua bahan hingga mendidih dan api perlahan. 7. Masukkan ikan dan biarkan ia masak selama 10-15 minit atau sehingga ikan masak dengan baik. 8. Tambahkan garam secukup rasa mengikut citarasa anda. 9. Sedia untuk dihidangkan dengan nasi panas.

Resepi kari ikan ini sangat mudah dan boleh dimasak dengan cepat. Ia sesuai dihidangkan pada waktu makan siang atau malam bersama-sama dengan nasi panas dan ulam-ulaman. Anda juga boleh menambah pelbagai sayur-sayuran seperti kacang panjang, terung, dan kobis dalam hidangan ini untuk menjadikannya lebih mantap dan sihat. Cuba-buat hari ini dan rasai sendiri kehebatan resepi ini. Jangan lupa untuk kongsi dengan saya bagaimana rasanya apabila anda mencuba resepi ini. Selamat mencuba dan moga-moga anda dan keluarga akan sukakan resepi ini!

Resepi Kari Ikan Simple

If you are looking for Resepi kari ikan merah simple (macam kedai mamak) bidadari.my, you've visit to the right web. We have pictures like Resepi kari ikan tanpa santan yang sedap dan mudah, resepi kari ikan kuah kaww sesuai dimakan dengan nasi panas kitpramenulis, resepi kari ayam simple ! youtube. Here you go:

Resepi kari ikan yang simple tapi sedap azhan.co, resepi ikan tenggiri masak kari ~ resep masakan khas

Kari resepi ceriasihat senang. Resepi kari ikan merah simple (macam kedai mamak) bidadari.my. Resepi ikan kari panas dimakan nasi sesuai kaww kuah kitpramenulis menepati asing. Resepi kari ayam simple ! youtube. Kari masak tenggiri resepi pari resipi sinar kehidupanku. Resepi kari ikan yang simple tapi sedap azhan.co. Ayam resepi


Also read:

.